Re: Umstieg auf Liegerad für Radreisen geplant?

von: HeinzH.

Re: Umstieg auf Liegerad für Radreisen geplant? - 28.06.03 06:46

Zur Historie:

De 'Vélocar' van de Fransman Charles Mochet.
Mochet is ongetwijfeld de belangrijkste pioneer geweest van het ligfietsen. Bouwde hij eerst nog een trapauto voor mensen met een kleine beurs, later ontdekte hij dat een liggende houding op een fiets aanzienlijke snelheidheidswinst opleverde.



Op 15 juli 1933 reed Francis Faure in het Parc des Princes Veldrome te Parijs op de Vélocar een werelduurrecord van 45.056 km.



Dit maakte de heren van het UCI (link) wakker. In 1932 had de Franse wielrenbond nog officieel aan Mochet laten weten geen enkele bezwaar te hebben tegen zijn creatie, maar nu het serieus begon te worden en de bestaande wielrenelite werd bedreigd, dacht men er toch anders over.

Op 3 februari 1934 werd op het 58-ste UCI-congres in Parijs met 58 tegen 46 stemmen de ligfiets bij officiële wedstrijden verboden. Op 1 april 1934 ging de UCI-regel van kracht.



Op de foto van 20 februari 1934, waarschijnlijk de laatste officiële UCI wielerwedstrijd met ligfietsen. Van links naar rechts zijn te zien; Plassat, Lemoine, Francis Faure vastgehouden door zijn broer Benoit. Het startschot werd gegeven door de wereldkampioen boxen Al Brown.

Op 3 juni 1934 stierf Mochet en werd zijn werk voortgezet door zijn zoon Georges. Hij ontdekte, ondanks de gewichtvermeerdering, de voordelen van een stroomlijnkap. Op 5 maart 1939 brak Faure dan ook als eerste door de 50 km grens heen: 50.538 km. 'Le Vélocar' werd nu in serieproduktie genomen. Faure's record werd pas in 1971 gebroken. Lars Teutenberg bezit nu het record met 81,158 km. Meer over het Franse ligfietsen vind je in het hoofdstuk HPV-links

Mochets creatie is te bezichtigen in het fietsmuseum Velorama (link) aan de Waalkade 107 te Nijmegen. Telefoon 024-3225851.


Hallo Nick,

das mit dem Applenutzern ist ein sehr gutes Beispiel (ich bin ein PC-Nutzer), das lasse ich mal unkommentiert stehen.

Wenn man weiß, daß das Liegerad, als es anfing sportlich erfolgreich zu werden, 1934 (von der UCI) als Rennrad verboten wurde und Liegeradnutzer bis heute bei etlichen Breitensportveranstaltungen wie der HEW Cyclassic verboten sind, versteht man vielleicht die Gemütslage des einen oder der anderen.
Manche fühlen sich aber auch wohl in dieser Nische und fürchten eine Verbreitung des Liegerades.

Ich denke und beobachte aber, das diese Fahrradgattung ihre kritische Masse erreicht hat und ihren Weg machen wird. Die größten Verbreitungs-Chancen hat diese Fahrradbauart m.E. im Reiseradbereich.

Dagegen spricht natürlich, daß Schlamm-, Schotter-, Schlagloch- oder Sandpisten die bevorzugten Wege der meisten grins Reiseradler sind.

Die Nutzung von kleinen Landstraßen, aspaltierten Wirtschaftswegen oder von glatten Wegen mit wassergebundener Oberfläche ist bei Reiseradlern bekanntlich äußerst grins unbeliebt.

Gruß aus HH,
HeinzH.
Nie wieder Bückling!